Tuesday, July 26, 2011

Ahlan Wasahlan RamadhanulKarim


Assalamualaikum kawan-kawan..

InsyaAllah, pejam celik pejam celik kita akan bertemu kembali dengan bulan yang penuh dengan barakah iaitu bulan Ramadhan. Kalau orang Melayu sebut bulan Puasa tapi lebih afdhal sekiranya kita sebut sebutan 'Arabnya terus. =)

Eloklah sekiranya kita saling mengingatkan sahabat-sahabat kita dengan ketibaan Ramadhan ni supaya akan lebih terasa excited dalam diri kita ni untuk menyempurnakannya dengan rasa gembira dan ikhlas. Macam kita mewar-warkan bulan Syawal dan keterujaan kita untuk menyambutnya so macam tu jugaklah kita seharusnya mewar-warkan Ramadhan ni supaya akan terasa lebih meriah. Meriah dengan amalan-amalan kita tau bukan meriah dengan juadah berbukannya! Ha...

Ingat! Berpuasa ni adalah kewajiban kita sebagai seorang Muslim untuk melaksanakannya seperti yang sudah termaktub di dalam Rukun Islam. Jadi, saya ingin mengingatkan diri saya dan rakan-rakan saya bahawa ianya suatu amalan dan bukan satu budaya. Maksudnya bila kita lihat orang lain berpuasa so kita pun puasa jugalah. Ish..jangan macam tu ye.

Kalau kita tengok cerita Upin & Ipin kat TV pun terasa seronok bila tengok amalan berpuasa di bulan Ramadhan ini disampaikan dalam bentuk genre yang lebih santai iaitu karton. Tapi memang sinonim lah kisahnya dengan kehidupan seharian kita kan. Bukan sahaja, kanak-kanak malah orang dewasa pun dapat mengikutinya. Juga boleh dijadikan sebagai hidangan santapan rohani untuk anak-anak untuk mengajar mereka hikmah berpuasa. Kalau ada anak-anak anda malas nak berpuasa, katakan saja, "Ish3..janganlah macamtu sayang, ce tengok upin ipin tu.. kecik-kecik pun dah belajar berpuasa. Tak malas pun. Seronok lagi ada la.." Ha..kan itu satu pendekatan yang mudah buat mereka betul tak? Secara tak langsung pun boleh mengingatkan kita sama.

Jadi, saya nak ucapkan selamat menunaikan ibadah puasa buat semua kawan-kawan, blogger-blogger dan pengunjung-pengunjung blog ini. MAKSIMAKAN AMALAN..TINGKATKAN KESABARAN. Semoga dosa-dosa kita semua akan terampun secara total oleh Allah swt. Semoga kita mendapat pointer yang cemerlang dalam menghadapi ujian berpuasa ini. InsyaAllah. Amiin...

Wassalam..

No comments:

Post a Comment