Tuesday, July 5, 2011

Seminar Memperkasakan Generasi Muda (SMGM) UiTM 2011

Alhamdulillah.. Saya baru je kembali dari program anjuran Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) di main campus UiTM Shah Alam. Walaupun penat tapi sangat seronok di sana. Beberapa hari sebelum tu saya menerima panggilan telefon dari salah seorang MPP tentang keinginan untuk melibatkan diri secara sukarela utk program ni. Hati ini sangat2 teruja untuk join. Lepas je dapat keizinan dari parent hari tu juga saya menelefon semula utk memberi kata putus. Berikut adalah maklumat berkaitan:-

Nama Program: Seminar Memperkasakan Generasi Muda (SMGM) UiTM 2011

Tarikh: 29 Jun 2011 – 3 Julai 2011

Tempat: UiTM Shah Alam

SMGM adalah satu program kesukarelawanan anjuran Pusat Sumber Pekan (PRC) dan Pusat Siber Komuniti Sembrong (PSKS) untuk memberi motivasi kepada pelajar-pelajar Tingkatan 5 dan Tingkatan 6 dari Parlimen Pekan dan Sembrong yang akan mengambil peperiksaan SPM pada akhir tahun. Program ini berlangsung selama 5 hari. 29 Jun 2011 dan 30 Jun 2011 adalah Kursus bagi SMGM. SMGM akan berlangsung pada 1 Julai 2011 sehingga 3 Julai 2011.

Objektif :-

  • memberi motivasi kepada pelajar-pelajar sekolah menengah yang akan menghadapi peperiksaan SPM dan STPM tidak lama lagi.
  • pelajar-pelajar yang hadir ke UiTM akan dapat merasa pengalaman melawat dan tinggal di IPTA.
  • Sebagai pelajar yang bakal menamatkan pelajar, SMGM dapat memberikan nasihat berkenaan pilihan IPTA dan kerjaya pelajar.
  • membina perhubungan antara pelajar IPTA dengan pelajar sekolah, iaitu melalui program Mentor-Mentee dan pelajar-pelajar mempunyai kesempatan untuk bertemu dengan pemimpin tertinggi negara.

Siapa yang terlibat?

Seramai 500 pelajar sekolah menengah dari daerah Pekan negeri Pahang Darul Makmur dan 500 orang pelajar sekolah menengah daerah Sembrong dari negeri Johor Darul Takzim serta 80 orang guru pengiring.

Pelajar UiTM akan bertindak sebagai mentor kepada setiap pelajar dari daerah Pekan dan Sembrong. Sebagai mentor, setiap pelajar UiTM akan mengadik-angkatkan sekurang-kurangnya 5 orang pelajar dari daerah Pekan dan Sembrong, dan memberi mereka nasihat berkenaan pelajaran, suasana kehidupan di universiti, bidang kerjaya dan sebagainya.

Ha..itulah sedikit sebanyak tentang program ni. Banyak juga manfaat yang saya dapat contohnya:-

  • Teamwork
  • Jalinan persahabatan dengan mentor2 (student UiTM main campus, Puncak Alam & Puncak Perdana Shah Alam)
  • Dapat beri nasihat & sokongan kepada adik2 angkat saya dari berlainan tempat & kaum
  • Dapat isi masa cuti dengan perkara yang berfaedah.
  • Dapat memberikan sedikit sumbangan tenaga kepada UiTM (UiTM di Hati ku) he..









Ini adalah adik2 angkat ku.. ^_^

No comments:

Post a Comment