Saturday, November 27, 2010

:: MAKLUMAT ::


Merupakan satu benda yang subjektif. Hidup kita dikelilingi dengan maklumat. Mustahil setiap nafas kita di muka bumi ini terhenti dari menerima maklumat. Hebatnya maklumat ini sebab ianya boleh didengar dan ditutur, dilihat, dihidu, dipegang, dirasa, dialami dan bermacam-macam lagi.

Selalu kita buat panggilan dengan kenalan kita melalui phone. Ada… je perkara yang kita nak bualkan dari perkara yang remeh hingga perkara yang sangat2 urgent. Dengan medium yg sgt mudah dimiliki sekarang yg kini boleh di dapati dgn hrga semurah RM80, budak2 sekolah pun sudah ramai yg memilikinya. Cuba tanya plak students IPT, memang tidak menjadi hairan klau seorang student tu memiliki lebih dari satu hphone tapi akan menjadi perkara yang pelik, lagi ajaib, klau ada student yg langsung xde hphone. Memang pelik. Bak kata lecturer saya, hphone tu skrg bukan lgi merupakan satu kehendak tapi KEPERLUAN. Bayangkan klau kita keluar rumah tanpa hphone, rasa macam tak boleh nak bernafas. Dunia terasa kecil. Sebab alat yg kecil ditangan tu lah boleh menyelamatkan kita lebih2 lagi jika menghadapi perkara2 yang mencemaskan.


Teringat plak saya dengan Pak Uda saya yg post satu soalan cepumas kat fb nyer. Soalannyer lbih kurang mcmni; “Adakah betul Graham Bell mencipta mesin fax?”


Ada plak org yg mmberi comment iaitu jwapan kpd soalan tu. “Jawapannya Graham Bell mencipta gigi geraham.”

Saya x dapat nak menahan gelak bila dapat tau Graham Bell mencipta gigi geraham. Bila masa plak gigi geraham dicipta oleh manusia? Bukan ke ia tumbuh sndiri di dalam mulut? Hahaha… Memang akan mengamuklah suma cikgu2 sains di Malaysia ni klau ada anak murid diorg yg jawab cam gitu. Hihi…

Graham Bell cipta telepon la. Itu subjek Sains time darjah bpe ek? Ntahlah.. xingat.. (tu la.. time skolah dulu malas belajar) hee…

Tapi jgn la salah faham, bukan telefon je yg mrupakan medium penyebaran maklumat. Telefon tu the basic medium org guna & skrg ni dah macam2 ada.. tambahan lagi dgn Internet yg mmudahkan manusia2 nak berkomunikasi & menyebarkan maklumat. Dengan ruangan chatting nyer seperti YM, instant mesagging,etc. ; dgn laman social seperti FB, MYSpace, Friendster, etc., Blog (cam blog sy ni, hee), Website dan lain2.

Melalui teknologi2 mcmni la, dunia terasa kecil, maklumat dapat diperolehi dgn cepat. Orang dah tak guna teknologi ni utk sampaikan maklumat social je tp ia dah jdi penting utk tujuan business & marketing, kerajaan & swasta pun dah apply Internet utk lancarkan kerja2 harian mereka. Sebagai contoh e-government. (www.malaysia.gov.my) kat laman ni ada bermacam2 maklumat yg rakyat boleh lawati seperti Perniagaan, Pelancongan, Kesihatan, Pendidikan dan sebagainya.

Ok, berbalik kepada pendahuluan saya tadi, macam mana maklumat boleh diLIHAT? Senang je..

Contohnya, anda sedang drive, anda lihat lampu isyarat berwarna merah so apa yg anda akan buat? Apabila anda lihat lampu isyarat tu dengan mata anda secara automatik maklumat tersebut akan masuk ke minda anda dan memberi direction untuk berhenti! Dan minda anda akan segera berfikir akan kesannya jika anda tidak berhenti. Ia akan menyebabkan kemalangan yang boleh meragut nyawa. So anda akan berhati-hati.


Selain itu, maklumat juga boleh diHIDU. Ibu anda sedang memasak di dapur. Selalunya anda akan boleh mengagak apa menu yg ibu awak sedang masak apabila aromanya berirama dari dapur ke ruang tamu. (masak kari? Ayam masak merah? Kuah kurma’? gulai? ) Yummy!! Hehe…

Maklumat juga boleh diRASA. Apabila anda makan masakan ibu anda itu dan seterusnya anda dapat manipulate sedap ke? Pedas ke? Tawar ke? Dan macam2 lagi.


Dan maklumat juga boleh diRASAI.. macam mana? Hm, contohnya an.. apabila anda bangun je dari tidur anda terasa badan anda lemah, kepala terasa berat, tekak terasa perit, mata terasa kuyu.. so apa yang anda akan fikir.. minda akan mula membuat kesimpulan yg mudah iaitu “Aduh, rasa macam nak demam je nih”.. dan anda akan membuat keputusan seterusnya iaitu “Kena segera gi klinik ni”.

Ha..itulah dari sesimple2 maklumat yg datang dalam diri anda hingga ke maklumat yg anda terima dari bacaan newspaper, buku2, pembelajaran dalam kuliah, ngaji alQuran, ceramah agama dan lain2 lagi.

Sebab itulah ingin saya katakan manusia TAK BOLEH HIDUP TANPA MAKLUMAT!

So kesimpulannya adalah maklumat tu tersangatlah penting untuk setiap individu tu sebab dengan maklumat tu lah kita bole berkomunikasi dan menjalinkan silaturahim sesama manusia. Maklumat dapat menambahkan kepekaan kita terhadap persekitaran kita dan maklumat juga boleh menambahkan tahap pengetahuan kita.

Maklumat juga memberi panduan kepada kita untuk membuat keputusan yang terbaik dalam hidup kita.. InsyaAllah… ^_^

Saturday, November 20, 2010

Melamar Gadis yang baik




Dalam melamar, seorang muslim dianjurkan untuk memperhatikan beberapa sifat yang ada pada wanita yang akan dilamar, diantaranya :


1. Wanita itu disunahkan seorang yang penuh cinta kasih. Maksudnya ia harus selalu menjaga kecintaan terhadap suaminya, sementara sang suami pun memiliki kecenderungan dan rasa cinta kepadanya. Selain itu, ia juga harus berusaha menjaga keridhaan suaminya, mengerjakan apa yang disukai suaminya, menjadikan suaminya merasa tentram hidup dengannya, senang berbincang dan berbagi kasih sayang dengannya. Dan hal itu jelas sejalan dengan firman Allah Ta’ala,

Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untuk kalian istri-istri dari jenis kalian sendiri, supaya kalian cenderung dan merasa tentram kepadanya. Dan Dia jadikan di antara kalian rasa kasih dan saying. (ar-Ruum:21) .


2. Disunahkan pula agar wanita yang dilamar itu seorang yang banyak memberikan keturunan, karena ketenangan, kebahagiaan dan keharmonisan keluarga akan terwujud dengan lahirnya anak-anak yang menjadi harapan setiap pasangan suami-istri. Berkenaan dengan hal tersebut, Allah Ta’ala berfirman,

Dan orang-orang yang berkata, ‘Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami istri-istri kami sebagai penyenang hati kami, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa’. (al-Furqan:74) .

Dalam sebuah hadits, Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

Menikahlah dengan wanita-wanita yang penuh cinta dan yang banyak melahirkan keturunan. Karena sesungguhnya aku merasa bangga dengan banyaknya jumlah kalian pada hari kiamat kelak. Demikian hadist yang diriwayatkan Abu Daud, Nasa’I, al-Hakim, dan ia mengatakan, Hadits tersebut sanadnya shahih.


3. Hendaknya wanita yang akan dinikahi itu seorang yang masih gadis dan masih muda. Hal itu sebagaimana yang ditegaskan dalam kitab Shahihain dan juga kiab-kitab lainnya dari hadits Jabir, bahwa Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam pernah bertanya kepadanya,

Apakah kamu menikahi seorang gadis atau janda? dia menjawab,”Seorang janda.”Lalu beliau bersabda, Mengapa kamu tidak menikahi seorang gadis yang kamu dapat bercumbu dengannya dan ia pun dapat mencumbuimu? . Karena seorang gadis akan mengantarkan pada tujian pernikahan. Selain itu seorang gadis juga akan lebih menyenangkan dan membahagiakan, lebih menarik untuk dinikmati akan berperilaku lebih menyenangkan, lebih indah dan lebih menarik untuk dipandang, lebih lembut untuk disentuh dan lebih mudah bagi suaminya untuk membentuk dan membimbing akhlaknya.

Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam sendiri telah bersabda, Hendaklah kalian menikahi wanita-wanita muda, karena mereka mempunyai mulut yang lebih segar, mempunyai rahim yang lebih subur dan mempunyai cumbuan yang lebih menghangatkan. Demikian hadits yang diriwayatkan asy-Syirazi, dari Basyrah bin Ashim dari ayah nya, dari kakeknya. Dalam kitab Shahih al_Jami’ ash_Shaghir, al-Albani mengatakan, “Hadits ini shahih.”


4. Dianjurkan untuk tidak menikahi wanita yang masih termasuk keluarga dekat, karena Imam Syafi’I pernah mengatakan, “Jika seseorang menikahi wanita dari kalangan keluarganya sendiri, maka kemungkinan besar anaknnya mempunyai daya piker yang lemah.”


5. Disunahkan bagi seorang muslim untuk menikahi wanita yang mempunyai silsilah keturunan yang jelas dan terhormat, karena hal itu akan berpengaruh pada dirinya dan juga anak keturunannnya. Berkenaan dengan hal tersebut, Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

Wanita itu dinikahi karena empat hal: karena hartanya, keturunannya, kecantikannya dan karena agamanya. Maka pilihlah wanita yang taat beragama, niscahya kamu beruntung. (HR. Bukhari, Muslim dan juga yang lainnya).


6. Hendaknya wanita yang akan dinikahi itu taat beragama dan berakhlak mulia. Karena ketaatan menjalankan agama dan akhlaknya yang mulia akan menjadikannya pembantu bagi suaminya dalam menjalankan agamanya, sekaligus akan menjadi pendidik yang baik bagi anak-anaknya, akan dapat bergaul dengan keluarga suaminya. Selain itu ia juga akan senantiasa mentaati suaminya jika ia akan menyuruh, ridha dan lapang dada jika suaminya memberi, serta menyenangkan suaminya berhubungan atau melihatnnya. Wanita yang demikian adalah seperti yang difirmankan Allah Ta’ala,

“Sebab itu, maka wanita-wanita yang shahih adalah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminyatidak berada di tempat, oleh karena Allah telah memelihara mereka”. (an-Nisa:34) .

Sedangkan dalam sebuah hadits, Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Dunia ini adalah kenikmatan, dan sebaik-baik kenikmatannya adalah wanita shalihah”. (HR. Muslim, Nasa’I dan Ibnu Majah).


7. Selain itu, hendaklah wanita yang akan dinikahi adalah seorang yang cantik, karena kecantikan akan menjadi dambaan setiap insan dan selalu diinginkan oleh setiap orang yang akan menikah, dan kecantikan itu pula yang akan membantu menjaga kesucian dan kehormatan. Dan hal itu telah disebutkan Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam dalam hadits tentang hal-hal yang disukai dari kaum wanita.

Kecantikan itu bersifat relatif. Setiap orang mempunyai gambaran tersendiri tentang kecantikan ini sesuai dengan selera dan keinginannya. Sebagian orang ada yang melihat bahwa kecantikan itu terletak pada wanita yang pendek, sementara sebagian yang lain memandang ada pada wanita yang tinggi. Sedangkan sebagian lainnya memandang kecantikan terletak pada warna kulit, baik coklat, putih, kuning dan sebagainya. Sebagian lain memandang bahwa kecantikan itu terletak pada keindahan suara dan kelembutan ucapannya. Demikianlah, yang jelas disunahkan bagi setiap orang untuk menikahi wanita yang ia anggap cantik sehingga ia tidak tertarik dan tergoda pada wanita lain, sehingga tercapailah tujuan pernikahan, yaitu kesucian dan kehormatan bagi tiap-tiap pasangan.



tentang-pernikahan.com - Sumber: Fikih Keluarga, Syaikh Hasan Ayyub, Cetakan Pertama, Mei 2001, Pustaka Al-kautsar



Friday, November 19, 2010

ASAL USUL SOLAT


SoLaT SuBuH

Manusia pertama yang mengerjakan solat Subuh ialah Nabi Adam a.s, iaitu ketika beliau keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama yang dilihat oleh Nabi Adam ialah kegelapan dan ini membuatkannya merasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh mula terbit Nabi Adam merasa sedikit kelegaan lalu beliau solat 2 kerana

- Bersyukur kerana terlepas dari kegelapan malam.

- Bersyukur kerana siang telah menjelma.

SoLaT ZoHoR

Manusia pertama yang mengerjakan solat Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s iaitu ketika Allah swt memerintahkan beliau agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s sedang seruan itu datangnya pada waktu gelincir matahari. Maka sujudlah Nabi Ibrahim 4 rakaat pertama kerana,

- Bersyukur bagi penebusan.

- Bersyukur kerana dihapuskan kedukaanya dan kedukaan anaknya.

- Bersyukur serta memohon keredhaan Allah.

- Bersyukur kerana korbannya telah digantikan dengan seekor kibas.

SoLaT ASaR

Manusia pertama yang mengerjakan solat Asar ialah Nabi Yunus a.s ketika Allah swt mengeluarkan beliau dari perut ikan paus. Ikan paus tersebut telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai sedang waktu itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus terselamat dari ujian ini lalu solat 4 rakaat kerana telah diselamatkan oleh Allah dari kegelapan iaitu,

- Kegelapan dengan kesalahan kerana meninggalkan umatnya.

- Kegelapan dengan air laut.

- Kegelapan dengan malam.

- Kegelapan kerana berada di dalam perut ikan.

SoLaT MaGHRiB

Manusia pertama yang mengerjakan solat Maghrib ialah Nabi Isa a.s, iaitu ketika beliau dikeluarkan oleh Allah swt dari kejahilan dan kebodohan kaumnya sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukurlah Nabi Isa lalu solat 3 rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan iaitu,

- Menafikan ketuhanan yang selain dari Allah swt dan bahawasanya Allah swt itu adalah Maha Esa.

- Menafikan tuduhan & tohmahan yang dilemparkan ibunya Siti Maryam yang dituduh melakukan sumbang hingga melahirkan Isa.

- Meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanyalah satu iaitu Allah swt Yang Maha Esa, tiada dua atau tiga.

SoLaT ISYaK

Manusia pertama yang mengerjakan solat Isyak ialah Nabi Musa a.s. Pada ketika itu Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan sedang dalam dadanya penuh dengan kedukaan. Allah lalu menghilangkan semua perasaan dukacita itu pada waktu Isyak yang akhir maka solatlah Nabi Musa 4 rakaat sebagai tanda bersyukur. 4 kedukaanya itu ialah,

- Berdukacita terhadap isterinya.

- Berdukacita terhadap saudaranya Harun a.s

- Berdukacita terhadap Firaun.

- Berdukacita terhadap anak Firaun.


Wednesday, November 17, 2010

:: Insha Allah ::


Inilah lagu yang paling saya suka yang dinyanyikan oleh Maher Zain.


Sangat indah didengar dan meaning yang terkandung dalam lagu ni sangat berkesan dalam hati setiap pendengar yang mendengarnya. Hm, belum tengok beliau punya clip video lagi untuk lagu ni. Sangat sedih... Tak bosan pun mendengarnya walaupun didengar banyak kali.


Lagu ni ditujukan untuk orang2 yang berputus asa dalam mengharungi kehidupan yang penuh getir. Ada orang yang sering buat dosa kemudian berasa menyesal. Tapi tidak tahu tempat untuk mengadu. Melalui lagu ini, penulis memberi panduan kepada kita untuk kembali kepada Allah (Turn to Allah..His never Far away) kerana Dia tidak pernah jauh dengan kita. Dia sangat dekat umpama sedekat urat leher kita. Dia lah sebaik2 tempat untuk meminta harapan & keampunan. Semoga Allah mengampuni segala dosa2 kita. Amiin...


InshaAllah by Maher Zain

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray

OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,

Showed me the way x2
Insyaallah x3
Insya Allah we’ll find the way

Monday, November 15, 2010

MERANCANG MATLAMAT HIDUP ANDA


Assalamua’laikum semua..

Kali ni saya nak berkongsi dengan kawan2 semua berkaitan dengan MATLAMAT HIDUP. Sudah pasti kawan2 semua mempunyai matlamat hidup masing2 kan? Begitu juga dengan saya. Saya pun ada matlamat hidup saya sendiri untuk memandu saya menuju masa depan nanti.

Jadi selepas saya membaca sebuah buku yang bertajuk ‘BELAJAR CARA BELAJAR’ di bawah selenggaraan Rubiah Aksah & Ong Yea Jing, saya terasa sangat teruja nak berkongsi dengan kawan2 semua. Seperti mana saya yang inginkan kejayaan dalam hidup, saya pun nak juga lihat kawan2 saya berjaya. Tak dapat banyak, sikit pun saya akan cuba untuk bantu kawan2, melalui perkongsian ilmu ini. Orait, kita mula yup!! ^_^

Setiap manusia mempunyai jalan kehidupan yang tersendiri yang harus ditempuhi dengan penuh tabah & gigih. Tahun yang berlalu meninggalkan kenangan pahit & manis dalam ingatan. Setiap tahun, sebagai seorang pelajar, anda sepatutnya menguatkan azam untuk mencapai cita2 baru. Justeru itu, pastinya anda akan berani berhadapan dengan berbagai cabaran di dalam hidup anda. Disitulah anda perlu merancang MATLAMAT.

Capailah matlamat mengikut keupayaan diri tanpa mengambil kira kemampuan anda. Jangan jadikan kekurangan diri sebagai alasan kepada kegagalan anda. Fikirlah anda telah merancang dengan begitu teliti demi kejayaan anda. Rancanglah kehidupan dengan:-


1. Menentukan apa yang anda inginkan dalam hidup anda. Buatlah senarai dan bacalah matlamat anda setiap kali sebelum tidur dan ketika bangun tidur.

2. Menentukan siapa diri anda yang ingin anda bentuk. Senaraikan setiap personality yang ingin anda pupuk. Semua boleh terhasil sekiranya anda mempunyai kekuatan mental yang kukuh.

3. Menentukan matlamat2 jangka panjang (5 tahun @ lebih) untuk mencapai kehendak2 dan imej diri anda sendiri.

4. Menentukan matlamat2 jangka pendek (setahun @ kurang) untuk berusaha ke arah pencapaian objektif2 bagi memenuhi matlamat2 jangka panjang itu.

5. Membuat rancangan2 untuk mencapai matlamat2 itu.

6. Membahagi rancangan2 dan matlamat2 anda supaya anda boleh mencapainya sedikit demi sedikit setiap hari.

7. Belajar untuk berfikir dan merancang masa anda dengan bijaksana & berfaedah. Rancangan ini hendaklah disenaraikan satu per satu.


Ada formulanya tau kawan2 iaitu:-

RANCANGAN – KEYAKINAN – TINDAKAN – KETABAHAN – KEJAYAAN

Maksudnya di sini, setiap rancangan yang ingin kita capai, kita perlu sertakan dengan keyakinan bahawa kita boleh mencapai rancangan kita itu dengan bersungguh2. Tapi ianya tidak mencukupi jika tanpa tindakan. Inilah fasa yang sangat penting sebab tanpa tindakan ianya umpama ‘hangat2 tahi ayam’. Hanya angan2 kosong sahaja. Semua yang kita rancang, kita mesti buat! Ha.. kemudian of coz lah time kita nak melaksanakan rancangan kita tu, kita akan hadapi banyak rintangan, dugaan & halangan. So ia akan menguji tahap kesabaran dan ketabahan anda untuk berdepan dan menyelesaikan semua masalah yang wujud. Disinilah ia memerlukan kekuatan mental, emosi & fizikal kita. Selepas kita berjaya menempuhi semua rintangan tersebut InsyaAllah, kejayaan akan menjadi milik kita.

Allah dah berjanji dengan kita semua bahawa Dia akan menolong kita jika kita berusaha dan bergantung padaNya. InsyaAllah, kalau kita usaha lebih, kita akan dapat lebih. Kalau kita usaha biasa2 saja, kita akan dapat biasa2 je. Kalau kita buat ala kadar saja so janganlah mengharap yang lebih2 pulak betul tak? So kawan2 apa lagi? Panaskan enjin (Rancangan) , tekan minyak (Keyakinan) , RACE!!! (Tindakan)

Sampai ke garisan penamat dan dapatkan Piala yang menanti anda. (Kejayaan)

Waktu tu senyuman anda pun dah sampai ke telinga, hati berginjak riang! ^_^

Wah saya ni bermadah pula.. hihi.. well kawan2 itu hanya cebisan saja yang saya kongsikan. Ada banyak lagi tau.. nanti saya update lg kat blog ok.. SemoGa BerJaYa!! ^_^


Thursday, November 11, 2010

:: MoHoN PeTuNJuK ::

Assalamua’laikum wbt…

Hari ni hri Jumaat. Hari Jumaat dlm agama Islam mrupakan hri yg mulia bbnding hari2 yg lain.

Alhamdulillah..
aku msih lg brnafas utk terus hidup. Hidup yg penuh pancaroba yg mnuntut aku trus blajar dan belajar. Sperti biasa, stiap hari aku lalui tidak akn terlepas dr mlakukan dosa. Dosa dan dosa. Dari sekecil2 dosa hingga ke besar. Kadang2 terfikir smpai bila nak terus hidup mcm ni. Aku inginkan ssuatu dlm hidup ini tp susah skli nak mcpainya.

Iaitu aku inginkan prubahan. Aku sbg seorang wanita ingin mjdi perhiasan dunia yg baik lg indah. Tp aku smemangnya tidak layak utk itu. Entah akan dpt @ tidak akn dpt.

Baru2 ni, aku singgah ke kedai buku yg mjual2 bhan2 bacaan Islamic di Shah Alam. Aku tertarik dgn sbuah buku bertajuk ‘JADILAH WANITA YG TERPUJI DUNIA & AKHIRAT’ hasil nukilan Dr. Akram Ridha. Aku dpt rasakan buku ni dpt bg guide utk aku spy jd insan yg lbih baik lg. Tp buat masa ni blum lg hbis mmbacanya sbb aku baru je hbiskan 1 buku yg lain.

Hmmmm…..

Itulah aku. Seorang yg dahagakan petunjuk dan kbanyakannya aku usahakan dgn mcarinya mlalui bacaan. Bacaan dan bacaan. Buku2 sebelum ni byk dah tersusun di dlm almari blik ni. Antaranya btajuk ‘PERBUATAN YG MEMBAWA KEBINASAAN’ , ‘MEMBINA PERSONALITI TERBILANG’ , ‘MEMBINA PERIBADI ANGGUN’ , ‘PENENANG JIWA’ , ‘KEHIDUPAN RINGKAS RASULULLAH SAW’ , dll.. smuanya aku beli dgn niat utk memotivate kan diri aku ini utk jd insan yg baik. Tiap kali shopping kt kedai buku, msti kpala ni pusing nak pilih yg mana 1. Byk sgt yg best.. Smpai rasa cam nak beli 1 kedai je.. heee…

Tapi bila difikir2 balik smpai bila aku harus brgantung pd buku2? Bila hbis je baca, tersedar. Nekad nak berubah tp bila lama2 lupa sudah. Hilang sgla petunjuk yg diberi. Mula lakukan prkara yg sama. Itulah manusia. Seringkali alpa & lalai. Bila fikir2 balik, mngkin diri aku ni memerlukan pendekatan yg lain. Bukan lain la tp pendekatan tambahan. Buku2 still kne baca jgk tp aku rasa aku perlukan somebody yg bole selalu ingatkan aku, tegur aku, dorong aku, share ilmunya dgn aku.. sbb mlalui verbal communication ni meseg nye lbih direct immediately kt receiver kan. Contohnya cam gi ceramah agama la, lbih berkesan dlm jiwa tp klau gi ceramah skali sekala kesan nya mcm aku mbca jgk. Lupa & lalai lg.

Aku tak jumpa lg somebody @ kwan yg bole slalu ingatkn aku pada Pencipta. Rasulullah ada pesan carilah kwan2 yg baik dan jgn berkawan dgn yg fasik krna kwan2 kita itu mnunjukkan siapa diri kita. Dari kecik lg aku dengar nasihat mcmni, pilihlah kwan2 yg baik dan jgn salah memilih kwan. Alhamdulillah, buat masa ni aku ada ramai kwan2 yg baik. Yang mnghiburkan. Yang boleh terima baik buruk aku.

Tapi aku akui dlm persahabatan aku belum puas. Dalam menegenali seseorg aku belum puas. Aku msih blum mnemui kwan @ insan yg btul2 boleh mbimbing aku ke jalanNYa. Kenapa ya? Adakah aku tidak layak bkwan dan mnemui org2 sbegitu. Oh, sedihnya aku. Sedihnya…

Walaupun hidup aku ini serba cukup. Ada umi, abah.. ada adik brdik, saudara mara, ada kwan2.. tp masih trasa lg kekosongan utk mereka yg sudi mbuka mata aku utk mmandang dunia ni sbenar2nya. Aku sedar aku juga lalai, leka, berseronok2 dgn dunia tp bila difikir blik smpai bila nak terus mcmni?? Sampai bila nak bersenang2 & memandang enteng dlm smua prkara?

Aku tau..aku sedar.. Allah sgt menyayangi aku sperti hamba2nya yg lain. Aku dpt rasa byk sgt klebihan, kesempurnaan & kelebihan yg Dia beri pdaku & keluargaku. Alhamdulillah, keluarga aku yg susah dlu kini mjadi senang, keluarga ku aman bbnding keluarga2 lain yg kurang bernasib baik, pancainderaku smpurna, akalku sihat, pelajaranku Alhamdulillah, kwan2ku ramai, keperluanku & makanku mncukupi. Semuanya Allah bgi pdku. Tapi aku?? Aku tetap terkadang lupa pdNya. Bila susah baru cari Dia. Aku akui, kdg2 aku malu utk bdoa & mminta pdNya bila tringatkan byk sgt dosa & kelalaian yg aku buat. Kdg2 rasa lemah nak bdoa sbb takut Allah x sudi mndengarku.

Selalu hatiku meronta. Kenapa Allah hidupkan aku di dunia yg skrang ni? Knapa tidak zaman dlu? Knapa Allah x lahirkan aku sezaman dgn Rasulullah. Dunia skrang sgt jahat! Kenapa? Kenapa? Tapi aku sedar, bukan layak utkku berkata begitu. Mungkin Allah lebih tau kenapa? Allah Maha Mengetahui setiap penciptaan hamba2Nya.

Aku takut sekali klau penciptaan aku kt dunia ni hanya sia2. Hanya menjadi bahan api neraka. Antara 1000 org yg melaui titian siratulmustaqim hnya sorang je yg lepas. Lgi 999 org jatuh kedlm neraka. Ya Allah…aku takut… aku takut ya Allah… dgn dunia yg skrang ni sgt sukar utk aku trus mnuntut kearah kebenaran. Mcm susah…sgt…
Ya Allah..aku berharap sgt agr Kau memahami situasi ku & rakan2 sezaman ku yg lain Ya Allah..

Bagi petunjuk Ya Rabb.. Kurniakan aku kwan & insan yg terbaik Ya Allah.. Tolong Ya Allah.. Tolong… tolong… (T_T)