Thursday, February 17, 2011

Muhasabah diri, apakah diri ku sebuah bekas kosong? atau berisi?



alhamdulillah..marilah sama2 kita hayati kisah teladan ini...buat renungan bersama..insya Allah..

.........Al-kisah................

"Sayang, tengok nih..Cantiknya Al-Quran nih..Warna keemasan..Sesuai untuk kita buat hantaran" pekik Jamilah kepada Nabil..


"Sini pun cantik juga..Warna unggu keemasan..Mana satu kita nak beli nih" balas Nabil..

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran..Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu Al-Quran yang bakal dijadikan hantaran..

"Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab" keluh Jamilah..

"Ala, awak bukan reti pun bahasa arab" jawab Nabil..Tergelak Jamilah..Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil..Prihatin..

"Apa yang saudara cari tu..Nampak seronok saya lihat" tegur pakcik berbaju putih..Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an..

"Oh, kami cari Al-Quran..Nak buat hantaran..Maklumlah, nak bina masjid" sengih Nabil..

Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..


"Oh. Bagus lah..Adik selalu baca waktu bila?" pakcik menyoal sambil tersenyum..


"Aa..... aa.... lama dah saya tak baca, pakcik" teragak-agak Nabil menjawab..Jamilah sudah di sebelah rak yang lain..

"Kalau gitu, tak perlu lah beli Al-Quran kalau sekadar hantaran...Kesian Al-Quran...Itu bukan kitab hiasan, dik" tegur pakcik berhemah...

"Alah, pakcik nih..Kacau daun pulak urusan orang muda..Kami beli ni nak baca la" tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya..


"Oh, baguslah..Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman..Ada tafsiran lagi" cadang pakcik..

Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid..


"Ala, besar lah pakcik..Kami nak pilih nih..Kiut lagi" senyum Jamilah mengangkat bungkusan Al-Quran warna unggu keemasan..Saiznya kecil..


"Jangan lupa baca ya" pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut..


"Sibuk je la pakcik tu" Jamilah mengomel..


Nabil kelihatan serba salah..Mungkin ‘terpukul’ dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba..


Hari yang dinantikan sudah tiba..Mereka sudah bersolek..Hari nan indah..Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan..Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut..Pak imam baru sahaja sampai..

"Assalamualaikum semua" ucapan salam Pak Imam bergema..

Nabil bagai hidup semula..Dirinya terkejut..Jantung bagai gugur serta merta..Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan..Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam..Mukanya berseri-seri..Janggutnya putih..Jubah putih..

Rambutnya ada yang berwarna putih..


"Inikah pengantin hari ini?" tegur selamba Ustaz Saad..


"Pak...... Ustaz... kabar baik, pak..... usta.. ustazz.." jawab Nabil mengigil..Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu..


"Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil..Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin" cadang Ustaz Saad..Kelihatan orang ramai mengiyakan..Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib..


Nabil menelan air liur..Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya..Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih..


"Ss....... su.... surah apa ustaz?" Nabil cuba mengagahkan diri..Jamilah masih melihat dari tepi tirai..Memegang kepalanya..Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku..


"Oh, ayat yang mudah ja..Baca 3 ayat Surah ArRa’d" kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi..


"Surah Ar Ra'd?! Apa benda nih” detik hati Nabil..

“Bismillahirrahmaani rrahim..ALL. .MAA.. RIII..!!” berlagu Nabil..


Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan..Ada yang keluar dari rumah menahan gelak..Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan..Ada yang menggeleng-geleng kepala..Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya..Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas..

"Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam Al-Quran..Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A’uzubillahiminnassy aitaanirrajim.. Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA..” kedengar suara gemersik Ustaz Sa’ad..

Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama Al-Qurannya..


Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya..


"Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu Al-Quran..Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran..Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina Al-Quran..Beli Al-Quran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim" tazkirah sudah bermula..Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa’ad..


"Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca..Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama.. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat..Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh Al-Quran itu sendiri..Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.." penutup Ustaz Sa’ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya..

Hari semakin cepat berlalu..................... Nabil sudah melalui hari-hari yang indah..Kitab Al-Quran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.. "Pit!.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil.." SMS dari ustaz Sa’ad tiba..Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil...

alhamdulillah...

apa yang kita dapat pelajari dari kisah di atas?..(^_^)

sebelum bernikah..maka check diri terlebih dahulu..adakah sudah mempunyai isi? atau hanya bekas yang kosong sahaja?..(^_^)

kalau tak nak nikah, tak perlu muhasabah diri (check diri)? ish..tak boleh..kena check juga..sebab nanti nak balik..ke nak balik dalam keadaan diri tak terurus?..(^_^)

selamat bermuhasabah diri...insya Allah..wallahua'lam..

sumber: http://u-jam.blogspot.com/2010/06/alhamdulillah.html

Saturday, February 5, 2011

Interaksi Terbaik Dengan al-Quran




Satu peristiwa yang amat penting kepada umat Islam ialah penurunan al-Quran pada malam Lailatul Qadar. Pada setiap Ramadan, Rasulullah s.a.w. bertadarus, belajar dan memahami al-Quran daripada Jibrail. Ia bukan sekadar membaca tetapi yang lebih penting ialah memahami dan memerhati serta melaksanakan tuntutan al-Quran. Dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Muslim menyebutkan bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda : "Tidak ada satu kaum yang berhimpun pada satu rumah Allah daripada rumah-rumah Allah yang membaca al-Quran dan belajar memahaminya dikalangan mereka melainkan Allah menurunkan rahmat dan ketenangan, dilindungi oleh para malaikat dan diingati oleh Allah disisi-Nya".

Firman Allah, maksudnya: "Bulan Ramadan yang diturunkan padanya al-Quran untuk memberi panduan kepada manusia dan keterangan yang nyata.
(Al-Baqarah: Ayat 185)

Al-Quran merupakan cahaya yang menerangi akal, jiwa dan hati manusia serta panduan kepada sistem kehidupan manusia. Ia menjawab persoalan yang sentiasa terpahat dalam pemikiran manusia mengenai dirinya sendiri sejak sekian lama iaitu dari mana ia datang, apakah tujuan hidup dan ke mana ia akan pergi. Kenapa kehidupan ini adanya hidup dan mati. Al-Quran menjawab kesemua persoalan tersebut.


Firman Allah, maksudnya: "Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya daripada Allah dan kitab yang menerangkan. Dengan kitab itulah Allah memimpin orang-orang yang mengikuti keredaan-Nya ke jalan keselamatan."
( Al-Ma'idah: Ayat 15-16)

Kedatangan manusia di atas muka bumi ini membawa amanah dan kehidupannya bukan untuk sehari atau setahun sepertimana pendapat segolongan yang mengatakan bahawa yang memisahkan hidup dan mati adalah masa sahaja. Al-Quran menegaskan bahawa manusia ini dijadikan untuk mendiami akhirat untuk selama-lamanya dan kematian itu bukan sebagai penghabisan hidup malahan manusia akan berpindah dari satu negeri yang bersifat sementara ke dunia yang kekal abadi.

Firman Allah, maksudnya: "Kami jadikan kematian dan kehidupan untuk menguji siapakah yang terlebih baik amalannya." Melalui al-Quran manusia mengetahui tujuan dan matlamat hidupnya serta tugasnya sebagai hamba Allah yang memakmurkan bumi ini."
(Al-Mulk: Ayat 2)

Keistimewaan al-Quran sebagai 1dastur Ilahi ialah ia merupakan kitab yang lengkap, sempurna dan tidak mengandungi sebarang kecacatan. Al-Quran menerangkan serta meletakkan asas-asas umum yang diperlukan oleh manusia.

Firman Allah, maksudnya: "Dan Kami turunkan kepadamu al-Kitab (al-Quran) untuk menjelaskan sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri kepada Allah."
(An-Nahl: Ayat 89)


Keduanya ialah al-Quran merupakan kitab yang mudah dan senang diingat. Allah memudahkan kepada umat Islam menghafal al-Quran serta memeliharanya daripada penyelewengan. Tidak ada satu kitab yang dihafal oleh jutaan orang melainkan al-Quran. Kitab injil juga tidak dihafal oleh tokoh-tokoh agama mereka. Sedangkan al-Quran dihafal oleh kanak-kanak Muslim walaupun bahasa Arab bukan bahasa ibunda mereka.

Firman Allah, maksudnya: "Dan sesungguhnya Kami memudahkan al-Quran untuk diingati, maka adakah orang mahu mengambil pelajaran."
(Al-Qamar: Ayat 17)

Keistimewaan ketiga
ialah al-Quran merupakan kitab yang adil sepertimana keadilan Allah kepada hamba-hambanya tanpa mengira pangkat, keturunan, warna kulit, lelaki ataupun wanita.

Keistimewaan keempat ialah al-Quran ini kekal dan sesuai untuk semua zaman dan tempat. Al-Quran bukan merupakan panduan untuk satu bangsa atau untuk satu zaman tetapi ia merupakan pembawa rahmat seluruh alam. Al-Qaradawi menyebutkan bahawa al-Quran merupakan sebab kejayaan dan keberkatan orang-orang Islam awal pada zaman Rasulullah. Kehadiran al-Quran telah merubah jiwa, perwatakan dan diri bangsa Arab sehingga mereka dapat membina tamadun ilmu dan iman.

Dalam konteks kini, bagaimana sikap dan interaksi umat Islam dengan al-Quran sedangkan kita mengetahui bahawa apabila kita berpegang dan memahami al-Quran, kita merupakan umat yang terbaik dan termaju. Sebenarnya, umat lain menyedari keadaan kaum Muslimin terhadap al-Quran. Oleh itu, kita dapati beberapa siaran radio antarabangsa memperuntukkan waktu untuk menyiarkan program harian untuk bacaan al-Quran. Mereka berbuat demikian kerana mereka yakin umat Islam hari ini hanya mampu mendengar tetapi tidak memahaminya. Mereka yakin umat Islam tidak akan berubah sikap walaupun mendengar ayat-ayat al-Quran pada setiap hari dan seribu kali sekalipun. Ini disebabkan umat Islam tidak menghiraukan lagi al-Quran yang telah memberi penghormatan yang tertinggi kepada manusia. Rasulullah pernah mengadu kepada Allah mengenai sikap umatnya yang menjadikan al-Quran suatu yang tidak diacuhkan.

Firman Allah, maksudnya: "Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan al-Quran ini suatu yang tidak diacuhkan."
(Al-Furqan: Ayat 30)

Buta terhadap al-Quran akan menyebabkan umat Islam menghadapi penyakit umat terdahulu iaitu mereka tidak membaca kitab-kitab Taurat dan Injil kecuali untuk angan-angan belaka.

Firman Allah, maksudnya: "Dan di antara mereka ada yang buta huruf, tidak mengetahui al-Kitab (taurat), kecuali angan-angan belaka."
(Al-Baqarah: Ayat 78)

Buta al-Quran bukan sekadar tidak tahu membaca sepertimana dalam pengertian umum tetapi maksud buta al-Quran yang kita alami kini ialah kehilangan ilmu pengetahuan yang berteraskan al-Quran dan al-Sunnah. Kita tidak memanfaatkan segala dimensi-dimensi ilmu yang ada pada al-Quran seperti ilmu kemasyarakatan, ilmu jiwa dan ilmu akhlak. Oleh itu, kaum Muslimin perlu menjadikan al-Quran sebagai sumber rujukan ilmu pengetahuan yang tepat tentang pandangannya terhadap insan, kehidupan dan kewujudan manusia serta pandangannya tentang fitrah kemanusiaan dan sosial.

Pengabaian perkara ini yang mengakibatkan gersangnya pemikiran dan perspektif al-Quran dalam realiti kehidupan kita. Lantas al-Quran yang menjadi sumber kekuatan umat bertukar menjadi beku dan diawet dalam lipatan sejarah. Hal ini disebabkan world view yang terbina dalam pemikiran kita semenjak kecil bahawa al-Quran tidak perlu ditampilkan kecuali dalam keadaan-keadaan tertentu seperti menghadapi saat-saat kematian, menziarahi kubur atau dibaca untuk menghiburkan orang-orang yang sakit tenat, selaku bacaan yang menjadi permainan mulut. Akibatnya umat Islam tidak mampu lagi berurusan dengan al-Quran secara terbaik.

Sebenarnya objektif al-Quran adalah untuk membentuk manusia. Oleh yang demikian, tuntutan al-Quran ialah menyuruh manusia berfikir, memahami, membuat penelitian dan percubaan serta mengetahui motif-motif dan sebab musabab sesuatu. Skopnya perlu diperluaskan hingga untuk mengetahui masa hadapan.

Firman Allah, maksudnya: "Dan sesungguhnya kamu mengetahui kebenaran berita al-Quran setelah beberapa waktu."
(Sad: Ayat 38)

Tuntutan al-Quran yang paling penting kini ialah melihat 2kesyumulan dan kesepaduan perspektif al-Quran terhadap hubungan dengan Allah, sesama manusia dan alam. Sementara itu, tafsir bertema merupakan aliran tafsiran baru yang dapat menonjolkan matlamat Islam. Muhammad al-Ghazali berpendapat tafsir bertema ialah menggarap sesuatu surah dengan seutuhnya, melakar gambaran menyeluruh dan menghubungkaitkan kesepaduan serta kaitan bahawa awalnya ialah pengantar dan penghujungnya ialah kebenaran kepada pengantar. Ia mengumpul dan menyusun kesemua ayat-ayat yang berkaitan dengan sesuatu tema untuk melihat bagaimana al-Quran menangani konsep secara padu dan utuh. Tafsir bertema dapat mengemukakan alternatif dan menonjolkan matlamat dan 3maqasid al-Quran. Ia juga mampu mengemukakan 4manhaj dakwah dan 5islah menurut perspektif al-Quran yang sebenar. Di samping itu, metode tafsir yang paling ideal untuk membimbing manusia mengenal pelbagai petunjuk yang terkandung dalam al-Quran.


Sepatutnya umat Islam bukan sahaja mengelokkan bacaan semata-mata tetapi juga hendaklah 6tadabbur seperti yang dilakukan oleh para sahabat. Mereka membaca, meneliti, memahami dan melaksanakan suruhan al-Quran dan kemudian baru berpindah ke ayat lain. Apabila para sahabat mendengar al-Quran terkesan penghayatannya dalam jiwa mereka. Pernah Saidina Umar bin Abdul Aziz mengulangi ayat 22-24 surah al-Saffat sepanjang malam sehingga waktu subuh sambil menangis kerana terkenang jikalau dia termasuk antara orang yang dihumban ke dalam api neraka akibat melakukan kezaliman di atas dunia ini.

Syeikh Muhammad al-Ghazali mengulas mengenai sikap umat Islam terhadap al-Quran dengan katanya "Sikap dan pendirian kaum Muslimin terhadap al-Quran yang telah memberi penghormatan kepada mereka sungguh menyedihkan. Semenjak beberapa kurun, dakwah al-Quran telah dibekukan, risalah Islam laksana sungai yang telah kering airnya atau piala yang disumbat mulutnya." Oleh yang demikian, proses interaksi dengan al-Quran yang terbaik ialah memahami dan menyelami makna serta maksud. Perkara ini amat penting supaya menghasilkan 7izzah yang selama ini telah hilang di tangan umat Islam.

Rashid Rida pernah menyebutkan bahawa kebangkitan umat bertitik tolak daripada prinsip al-Quran yang akan mengerah dan mengarah seluruh kekuatan akal dan jasad untuk kesempurnaan jiwanya dan kesejahteraan bangsanya. Revolusi itu akan membebaskan akal insani dan kemanusiaan daripada perhambaan yang dicipta oleh orang-orang yang menganggap dirinya memiliki sifat 8rububiyyah. Revolusi kemanusiaan semacam itu hanya mungkin terjadi melalui prinsip al-Quran. Al-Quran merupakan lambang dan suntikan kepada revolusi dalaman untuk membina umat yang mulia.

Al-Quran diturunkan untuk diamalkan, bukan diturunkan untuk menghias dinding-dinding rumah, bukan diturunkan untuk dibaca kepada orang-orang mati tetapi diturunkan untuk menjadi panduan bagi orang yang hidup. Al-Quran diturunkan untuk mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya Ilahi. Manusia berkata, "Kami hendak mengambil berkat dari al-Quran." Apakah itu berkat? Sedangkan kita tidak pernah mengikuti perintah al-Quran. Berkat itu terletak pada orang-orang yang mengikuti kitab hidayah ini.

Firman Allah, maksudnya: "Ini adalah sebuah kitab yang kami turunkan kepadamu penuh dengan barakah supaya mereka memerhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran."
(Sad: Ayat 29)

Malangnya, kita tidak beramal dengan al-Quran sepenuhnya. Umat surah al-Syura tetapi tidak beramal dengannya, umat surah al-Hadid (besi) tetapi tidak menguasai teknologi bidang tersebut, umat surah al-Alaq yang dimulakan dengan Iqra' tetapi tidak membaca malahan masih ramai lagi yang jahil tentang agama Islam. Di manakah kedudukan umat Islam sekarang dengan al-Quran? Oleh itu, perlulah kita bermuhasabah interaksi kita dengan al-Quran dengan menghayati falsafah penurunannya, konsep dan metode penafsiran terkini sebagai panduan dalam kehidupan manusia.


Hasil tulisan: Mohd Rumaizuddin Ghazali (Timbalan Presiden ABIM)

www.iluvislam.com
Dihantar oleh : skyjamil
Editor: Rasailul Ashwaq

sources: http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2896

Thursday, February 3, 2011

Sebab-sebab Pahala Tergugur

Saya baru selesai membaca sebuah buku kecil terbitan Al-Hidayah yang dibeli di kedai buku di Shah Alam. Bertajuk 'Sebab-sebab Pahala Tergugur' ditulis oleh Syeikh Salim bin 'Ied Al-Hilali. Selesai membacanya banyak perkara2 yg sebenarnya dianggap remeh oleh manusia tapi ianya boleh menyebabkan seluruh amalan kita sepanjang hari itu digugurkan & tidak diterima oleh Allah s.w.t.

InsyaAllah, dengan perkongsian ini boleh menyedarkan kita untuk menjauhi daripada melakukan perkara2 ini:-

1. Kufur, Syirik, Murtad dan Nifaq.

2. Riak

3. Mengungkit kebaikan disertai menyakiti hati orang yang diberi kebaikan

4. Mendustai takdir

5. Meninggalkan solat Asar

6. Menghukum dosa dengan bersumpah atas nama Allah swt

7. Menentang Rasulullah s.a.w dengan perkataan & perbuatan

8. Berbuat Bidaah dalam agama

9. Melanggar larangan-larangan Allah s.w.t ketika sedang bersendirian

10. Senang dengan dibunuhnya orang Mukmin

11. Tinggal bersama kaum musyrik di negeri Harbi

12. Mendatangi dukun & peramal

13. Derhaka kepada kedua-dua orang tua

14. Peminum khamar (minuman keras)

15. Berkata dusta & beramal dengannya

16. Memelihara anjing kecuali untuk menjaga ternakan, kebun @ memburu

17. Hamba yang lari sampai dia kembali kepada majikannya

18. Wanita yang derhaka kepada suaminya sampai dia kembali taat

19. Orang yang menjadi imam sedang makmum benci kepadanya

20. Tidak menyapa saudara sesama Muslim tanpa alasan Syar'i

'Delete' 14 Februari Dalam Kalendar Minda Kita!


Apa istimewanya tanggal 14 Februari? Ia disambut dengan penuh kegembiraan oleh sebilangan besar rakyat dunia pada masa kini. Saban tahun, ramai tertunggu-tunggu akan tibanya tarikh tersebut. Kononnya ia adalah hari kekasih yang mana merupakan detik yang tepat buat pasangan yang hangat bercinta meluahkan rasa kasih dan cinta sesama mereka. Tidak kira dalam bentuk apa sekalipun, asalkan hasrat hati mereka tercapai.

Jika diperhatikan, budaya menyambut hari kekasih ini sudah mendapat tempat dan begitu popular dalam kalangan masyarakat kita termasuklah yang beragama Islam. Ia lebih tertumpu kepada golongan remaja biarpun ada dalam kalangan kita yang sudah berumahtangga sekalipun turut sama meraikan.

Menyimpang

Hari kekasih begitu sinonim dengan pemberian hadiah berupa coklat dan bunga mawar merah. Ia adalah lambang kasih sayang yang sangat istimewa yang diberikan. Bunga mawar dipersembahkan dalam hiasan dan balutan yang cantik manakala coklat pula disampaikan dengan bentuk dan kotak yang menarik sama ada berbentuk hati dan sebagainya. Tidak cukup dengan hadiah, ada yang meraikan dengan makan malam istimewa dan juga 'pembuktian' ketulusan cinta yang dibina. Walaupun ia jauh sekali menyimpang daripada budaya dan syariat umat Islam, namun kerana nafsu, ia dikira 'halal'.

Hari ini, umat Islam terpaksa berhadapan dengan pelbagai bentuk ancaman sama ada dari sudut budaya mahupun agama. Kita telah dijajah dari keseluruhan cara hidup, mentaliti, kelakuan dan juga amalan kerohanian yang sudah boleh dilihat adanya percampuran dengan unsur-unsur dari barat. Jadi, tidak hairanlah jika sambutan yang diraikan oleh golongan kristian turut sama disertai oleh umat Islam yang mudah terpengaruh.

Justeru, hari kekasih langsung tidak ada dalam sejarah Islam. Malah Islam sentiasa bersifat universal dan tidak dibatasi waktu, tempat,objek dan juga motif untuk menunjukkan kasih sayang. Hal ini sesuai dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud, "Cintailah saudara se-Islam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari). Jadi ikutan siapakah hari kekasih ini? Apabila kita leka, kita secara tidak langsung akan meminggirkan suruhan agama dan lebih kepada mengikut hawa nafsu dan mencari keseronokan hidup. Tanpa kita sedar, rupanya kita menyambut hari pemujaan penganut kristian.

Asal-usul Hari Kekasih

Menurut catatan sejarah, pelbagai kisah yang diceritakan mengenai asal usul sambutan hari kekasih ini. Ada yang mengatakan, sebelum abad ke-17 masihi, masyarakat Rom meraikan Hari Valentine pada 14 Februari setiap tahun sebagai hari mencintai tuhan atau patung pujaan mereka. Manakala dalam penceritaan lain, hari kekasih ini diraikan oleh penganut Kristian yang memuja seorang paderi bernama St. Valentine dengan menganggap beliau seorang yang mulia kerana sanggup berkorban dan mati demi kasih sayangnya terhadap agama Kristian dan penganut-penganutnya. Walau apa pun, jelas sekali ia langsung tiada kaitan dengan hari kebesaran buat umat Islam untuk turut sama meraikannya.

Allah telah berpesan kepada hamba-Nya, amal buruk jangan dikerjakan tidak kira dalam apa jua bentuk kelakuan sekalipun tetapi manusia sering melakukan sebaliknya. Apa-apa yang dilarang, itulah yang dibuatnya. Sama ada disebabkan ceteknya ilmu agama atau kerana terlalu mengikut hawa nafsu, jawapannya ada pada diri sendiri. Yang pasti, sambutan hari kekasih sudah menjadi trend dan mereka yang tidak meraikannya dipandang kolot dan 'out dated'.

Hakikatnya, sifat manusia ini lemah. Mudah terpengaruh dengan anasir-anasir jahat yang sengaja ingin memusnahkan dan melemahkan pegangan umat Islam. Golongan yang tidak senang dengan kehebatan Islam cuba merosakkan budaya dan akidah walau dengan apa cara sekalipun. Jika kita perhatikan, sebelum tiba tarikh 14 Februari, sebilangan besar media massa di seluruh dunia berlumba-lumba menyiarkan tentang kemeriahan menyambut hari kekasih, pasaraya dan pusat membeli belah pula membuat promosi besar-besaran dari segi hiasan, potongan harga dan juga tayangan filem-filem cinta bagi membesarkan lagi sambutan hari kasih sayang ini.

Sebagai umat Islam yang diwajibkan patuh pada ajaran Islam dan berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah, tinggalkanlah perbuatan yang sia-sia ini. Ia bukanlah hiburan yang boleh mengembirakan hati kita malah memesongkan akidah. Kita wajar tahu yang beramal mengikut sesuatu yang bertentangan dengan suruhan Allah itu boleh menjejaskan akhlak, akidah dan juga keimanan kita terhadap Allah SWT.

Tiada istilah menyambutnya sekadar suka-suka. Keterlibatan kita dengan sambutan hari kekasih yang jelas khusus untuk golongan kristian sudah dikira salah malah jatuh kepada perkara haram kerana menggalakkan pasangan berdua-duaan dan menyalurkan rasa kasih sayang diluar batas syariat. Walau bagaimanapun, bagi yang sudah berkahwin, amat digalakkan berkasih sayang tetapi janganlah membesar-besarkan tarikh 14 Februari sebagai hari yang istimewa buat diri dan pasangan tetapi jadikan setiap hari adalah hari kekasih. Selain memperolehi kebahagiaan, kita juga diberi ganjaran pahala di atas amal kebaikan yang dilakukan setiap hari.

- Artikel iluvislam.com


Wednesday, February 2, 2011

Tadabbur al-Engineer (new version): [isu semasa]: Mesir

Tadabbur al-Engineer (new version): [isu semasa]: Mesir: "Assalamu’alaikum Saya tertarik membaca pandangan Ustaz Emran, seperti yang di copy & paste oleh akhi Zikri dalam blogny..."

Pemerintah Mesir perlu dengar tuntutan rakyat


Dunia Timur Tengah kini dalam keadaan bergolak. Sejak sebulan yang lalu, masyarakat antarabangsa telah dikejutkan dengan peristiwa bantahan dan tunjuk perasaan terbuka rakyat di negara Tunisia dan Mesir terhadap pemerintah dan kerajaan mereka. Tunjuk perasaan dan bantahan tersebut adalah satu bentuk gambaran tentang ketidakpuasan hati dan kekecewaan masyarakat terbanyak di negara tersebut terhadap tatakelola kerajaan terutama di dalam proses urustadbir negara yang lemah dan menekan sehingga rakyat terbanyak tidak mendapat ruang kebebasan dan pembelaan di dalam aspek kebajikan dan pembangunan kehidupan harian.

Pada 1 Febuari 2011 yang lalu, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) telah menganjurkan Forum Isu Semasa: Analisis Perkembangan Terkini di Timur Tengah. Dua orang pakar di bidang sejarah dan gerakan Islam iaitu Prof. Dr Mohammad Redzuan Othman, Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya dan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman, Pengerusi Suruhanjaya Sosial, Kemanusiaan dan Perpaduan, Kesatuan NGO-NGO Islam Sedunia (UNIW) telah memberikan pandangan mereka terhadap kemelut yang sedang dialami Timur Tengah terutama sekali pergolakan yang terjadi di Tunisia dan Mesir.

Kefahaman yang diperolehi dari forum tersebut ialah kemelut yang berlaku di Timur Tengah ini merupakan satu akibat dari perlakuan pemerintahan di kedua-dua negara yang bercorak menindas masyarakat terbanyak. Banyak kajian berkaitan tentang kehidupan rakyat Timur Tengah menunjukkan mereka telah mengalami proses tekanan terhadap kebebasan dan hak-hak asasi mereka dalam satu tempoh yang terlalu lama oleh satu sistem pemerintahan yang bersifat diktator dan autokratik. Corak pemerintahan ini menyebabkan sistem rakyat berada di dalam ketakutan manakala pemerintah pula bebas menentukan dasar pentadbiran tanpa menerusi proses check and balance atau penilaian dan perseimbangan secara terbuka dan telus. Demokrasi yang seharusnya menjadi sistem ke arah mewujudkan penyertaan rakyat terbanyak di dalam pembangunan negara runtuh. Ia dilaksanakan hanya sekadar satu bentuk permainan kepada dunia tentang amalan demokrasi yang dipertahankan namun secara hakikat tidak menepati sebuah amalan yang adil dan saksama.

Ternyata sebuah pemerintahan yang bercorak tertutup sebegini dan ruang demokrasi dan kebebasan terhadap rakyat disekat akan menyebabkan terjadinya satu kerosakan dan keruntuhan keyakinan yang parah rakyat terhadap pemimpin dan kekuasaan kerajaan. Di dalam keadaan sebegini, rakyat yang seharusnya menjadi rakan bagi proses pembangunan dan kemajuan negara telah bertukar peranan dan tanggungjawab mereka menjadi musuh kepada negara. Penglibatan rakyat yang minimum di dalam pembangunan negara menyebabkan sesebuah negara mengalami keruntuhan dalaman secara beransur-ansur dan ini tergambar menerusi perolehan pendapatan yang rendah, rasuah yang berleluasa, kadar inflasi yang tinggi dan pengganguran yang berleluasa. Ini menyebabkan rakyat terbanyak hidup di dalam kemiskinan dan kebajikan hidup tidak terbela.


Pada pandangan kita, kedudukan rantau Timur Tengah amat penting dalam konteks dunia Islam hari ini. Timur Tengah mempunyai peranan yang strategik di dalam konteks pembangunan Ummah yang kuat pada masa depan. Menerusi sumber manusia dan alam yang ramai dan mewah, umat Islam Timur Tengah berpotensi sebagai kelompok penting yang boleh menyumbang kepada kemajuan dan kemakmuraan dunia seluruhnya. Namun, proses ini menuntut satu perubahan menyeluruh di dalam sistem kehidupan mereka dan rakyat terbanyak harus terlebih dahulu berada di dalam kehidupan yang aman dan stabil.

Sehubungan dengan itu, kita berpendapat, jalan keluar dari kemelut bantahan dan kekecewaan rakyat yang dialami masyarakat Timur Tengah ini hanya dapat diatasi apabila corak pemerintahan kerajaan mereka memberi penekanan langsung dan segera terhadap hak-hak dan penyertaan rakyat di dalam proses pembangunan negara secara bermakna. Untuk itu, demokrasi dan penghormatan terhadap hak asasi rakyat adalah asas bagi membina kekuatan kembali.

Bagi tujuan ini, para pemerintah di rantau Timur Tengah harus menggerakkan proses pembaharuan politik secara radikal dengan memberikan kembali hak menentukan arah tuju kepimpinan kerajaan kepada rakyat terbanyak. Manakala seluruh kerajaan yang ada hendaklah meningkatkan tahap tatakelola pemerintahan secara cekap, adil dan saksama bagi memastikan seluruh rakyat mendapat hak dan peluang yang sama di dalam kehidupan terutama di dalam aspek pendidikan, perumahan dan pekerjaan.

Tanpa reformasi secara radikal ini, kita beranggapan krisis dan kemelut di Timur Tengah akan berterusan. Kita menyeru kepada pemerintah di Mesir terutamanya mendengar tuntutan rakyat dan memberikan hak kepada mereka menentukan kepimpinan negara menerusi proses pilihanraya terbuka dan adil dalam kadar segera.

DR MUHAMAD RAZAK IDRIS

Presiden,

Angkatan Belia Islam Malaysia.

Sumber berita: Harakahdaily

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30678:pemerintah-mesir-perlu-dengar-tuntutan-rakyat&catid=94:global2&Itemid=135

Sumber gambar: diambil dr facebook seorang rakan saya (Munawwar Abd Rahman) yg menuntut di Mesir.

Syeikh al-Qaradawi seru Mubarak lepas jawatan


QATAR, 2 Feb: Ketua Kesatuan Antarabangsa Cendekiawan Muslim, Syeikh Yusuf al-Qaradawi, meminta Presiden Mesir Hosni Mubarak agar mengangkat kaki secara pilihan sebelum beliau akan pergi secara paksaan.

Beliau perlu mengambil pengajaran dari nasib Presiden Tunisia, Zine el Abidine Ben Ali. Syeikh Yusuf al-Qaradawi menggambarkan sistem pemerintahan Mesir sebagai tidak mengerti dan tidak berfikir.Ianya buta tidak melihat, tuli tidak mendengar, serta bodoh tidak memahami.

Al-Qardhawi menyeru Mubarak melalui al-Jazeera katanya, "Undurlah, wahai Mubarak, jika ada di hatimu sedikit rasa belas kasih, atau ada dalam kepalamu sedikit akal yang berfikir".

Beliau meminta Mubarak agar merasa belas kasihan terhadap dirinya sendiri serta ahli keluarganya.

Kuasa kerajaan itu jika dianggap sebagai peluang keemasan maka cukuplah tempoh tiga puluh tahun itu, dan jika dianggap sebagai hukuman denda pula, maka cukuplah juga tempoh tiga puluh tahun itu.

Al-Qaradhawi menyarankan Mubarak agar melepaskan kepimpinan serta meninggalkan Mesir yang sudah kerugian dan kehilangan wangberbilion-bilion.

"Jangan kamu hancurkannya dan duduk di atas kehancuran tersebut. Pergilah, wahai Mubarak".

Beliau menambah bahawa puluhan pemuda telah gugur dalam tempoh satu hari dalam menuntut hak mereka, "Tapi kamu dan askar kamu pula telah membalas mereka dengan peluru hidup."

Al-Qaradawi menambah, "Tidak ada lagi tempat untukmu, wahai Mubarak. Saya minta kamu untuk keluar mengangkat kaki", untuk diadili dan dibicara sesudah itu oleh mahkamah awam dan bukannya oleh mahkamah tentera, "yang kamu bina untuk mendakwa pihak lawanmu, lalu kamu menghukum mereka dengan hukuman yang zalim", di bawah undang-undang darurat, dan sesungguhnya "bagi orang zalim itu ada kesudahnnya, dan tidak ada seorang pun yang mampu untuk melawan sejarah. "

Syeikh al-Qaradawi menganggap bahawa Mubarak tidak memahami mesej dari rakyat, malah keluar dengan ucapan yang menunjukkan bahawa ia tidak merasakan apa yang terjadi.

Dia berada "dalam dunia yang bukan dunia kita, tidak merasa kelaparan orang yang lapar, atau kesakitan orang yang terluka," dan mempersoalkan pula faedah untuk membubarkan kerajaan, sementara ia tidak mengatakan apa yang seharusnya dikatakan iaitu membubarkan Dewan Syura dan Dewan Rakyat serta menghapuskan undang-undang darurat.

Rakyat dan Tentera

Dalam ucapannya, al-Qaradhawi mengalu-alukan rakyat Mesir atas kebangkitan mereka melawan situasi korup yang telah banyak mereka bersabar terhadapnya, seperti kesabaran mereka melihat ramai orang mengaut kekayaan negara serta menikmati keuntungannya, sedangkan mereka tidak mampu mencari makanan harian mereka.

Beliau menggambarkan kebangkitan rakyat Mesir sebagai pemberontakan secara aman, tidak ada kayu mahupun senjata, bagi menuntut kehidupan yang lebih baik serta rezeki yang halal, akan tetapi mereka dikejutkan pula dengan peluru hidup dari pihak pengawal keamanan, menyebabkan puluhan orang terbunuh.

Beliau menekankan bahawa para penunjuk perasaan yang sebenar tidak bertanggungjawab menyertai sebarang kes PENCURIAN ATAU PENJARAHAN.

Beliau menasihati mereka, "Janganlah kamu sekali-kali memanjangkan tangan pada mana-mana harta milik institusi awam ataupun swasta, kerana itu adalah HARAM."

Beliau turut menyatakan rasa bangga dan hormat terhadap tentera Mesir serta menyeru mereka untuk melindungi negara Mesir di masa mendatang tanpa campur tangan dalam hal pemerintahan.

Beliau menuntut pihak tentera agar menyerahkan hal kuasa pemerintahan kepada rakyat dan pemilihan presiden dibuat sesuai dengan dasar-dasar syura dan juga demokrasi.

Sumber: al-Jazeera.

p/s: Semoga Allah tunjukkan jalan yg terbaik & selamatkan mereka dari pemimpin yg kejam.


Nabi Bersukan Bersama-Sama Isteri


BismillahirRahmanirRahim...

Sukan merupakan antara cara untuk menyihatkan badan. Dengan bersukan, tubuh badan akan bergerak aktif dan cergas, seterusknya menjadikan anggota badan lebih segar dan sihat.

Islam menyeru manusia agar hidup sihat. Ekoran dari itu, Islam meletakkan asas bahawa segala aktiviti manusia pada asalnya adalah harus, melainkan jika wujud nas yang menyatakan pengharamannya. Ini bermakna semua bentuk sukan yang boleh menyihatkan badan adalah harus bahkan digalakkan, selama mana bentuk sukan itu tidak terkandung unsur-unsur yang menyalahi syariat; menyalahi kandungan Al-Quran dan As-Sunnah secara qati'i, sahih dan sorih.

Justeru itulah, kita akan dapati bahawa Nabi SAW sendiri juga sering bersukan. Bermain pedang, memanah, menunggang kuda menjadi amalan nabi SAW dan para sahabat, lebih-lebih lagi dengan tujuan untuk menyiapkan diri dengan persediaan fizikal dan persenjataan yang dapat menggerunkan musuh-musuh Islam.

Firman Allah yang bermaksud;

"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu." (Surah Al-Anfal : 60)

Sirah menunjukkan bahawa Nabi SAW, bukan sekadar bersukan atau beriadhah bersama-sama para sahabat sahaja, bahkan ada masa-masa tertentu, Baginda SAW bersukan dan beriadhah bersama isteri-isteri baginda.


Main kejar-kejar

Antara kisah Rasulullah sallallahi 'alaihi wa sallam melakukan riadhah bersama isterinya adalah seperti yang terdapat dalam satu hadis Aisyah yang berkata;

"Nabi SAW berlumba-lumba denganku. Aku mendahului baginda. Ketika aku menjadi gemuk, Baginda berlumba-lumba denganku lagi, lalu Baginda telah mendahuluiku. Lalu baginda SAW berkata, ini sebagai balasan terhadap yang lalu."

Dalam riwayat yang lain pula Nabi (SAW) diceritakan beriadhah dengan isteri ketika Baginda dalam satu permusafiran Baginda bersama para sahabat. Isteri Baginda (SAW) Aisyah RA turut sama dalam permusafiran tersebut.

Dalam perjalanan, Nabi SAW memaklumkan kepada para sahabat agar mereka berjalan dahulu, meninggalkan Baginda dan Aisyah di belakang. Apabila para sahabat sudah berada jauh di hadapan, lalu Baginda berkata kepada Aisyah ajak berlumba-lumba. (Musnad Ahmad : 22989)

Sibuk Bukan Alasan Tidak Menggembirakan Isteri

Melihat kepada hadis ini, pasti kita akan dapat membayangkan betapa lembutnya hati nabi dalam usaha hendak gembirakan isteri-isterinya. Memandangkan Nabi SAW adalah manusia yang selalu sibuk, baginda akan mengambil segala kesempatan yang ada untuk menggembirakan isteri-isterinya. Peluang dan kesempatan yang ada ketika bermusafir itu digunakan sebaik mungkin untuk bermesra dengan isteri melalui riadhah berlumba lari.

Dari hadis ini juga, kita akan dapati, Nabi SAW tidak menjadikan tempat awam sebagai penghalang nabi SAW menyeronokkan isterinya. Bahkan, jika di tempat awam itu adalah ruang yang paling berkesan bagi nabi mahu gembirakan Isterinya, pasti dilakukan oleh Baginda SAW.

Sebagai isteri, kemesraan suami sebegini memberi kesan mendalam dalam hati dan memahat kenangan indah dalam memori. Buktinya, walaupun kejadian tersebut telah berlalu begitu lama, tapi masih berada diingatan Aisyah sehingga ke saat Aisyah meriwayatkan hadis ini.

Mudah-mudahan para suami di zaman ini mencontohi sifat mesra dan romantik Rasulullah sallallahi 'alaihi wa sallam ini. Usahlah anggap kedudukan sebagai suami itu sebagai status yang menghalang isteri anda bergembira dan ceria walau ketika anda sibuk sekali pun.


- Artikel http://www.facebook.com/l/a7cc9LNrg3IrsHEWcyJe_d4xY3Q;iluvislam.com

Tuesday, February 1, 2011

Politik bangsa atau agama??

BismillahirRahmannirRahim...

Artikel ini saya ambil dari seorg sahabat baik saya & dgn izinnya saya postkan di ruangan ini.
InsyaAllah..ilmu yg baik seharusnya disebar2kan. Tak syok kalau pengetahuan yg kita ada, kita simpan sorang2..nak orang lain berpengetahuan jgk kan.. Saya suka dgn post ini sebab isinya lebih mantap & memang suit sangat dgn situasi sekarang. Ternyata beliau seorang yang thinker person. Teruskan membaca~


"Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya. [Surah Al-Zukhruf : 36.]

Manusia sentiasa berubah,dan perubahan itu perlulah dibuat dalam lingkungan yang positif, menuju hijrah.

Ana bukanlah seorang yang mahir berpolitik,namun atas dasar bahawa ini adalah salah satu keperluan dalam kehidupan,makanya perlu ana mengambil peduli tentang hal ini.Rata-rata jika ditanya mengenai hal politik,ramai anak muda yang menggeleng kepala,tanda tidak mahu terlibat sama.melihat dari perspektif bahawa politik itu celaru,keliru,kotor,busuk,sampah dan sebagainya kerana dihuni oleh manusia-manusia yang kosong nilai amanahnya,itu bukan tanda alasan utama untuk kita menidakkan sikap kepedulian dalam ehwal politik.

Media massa dewasa kini sudah semakin lari dengan peranan dan tanggungjawab mereka yang sebenar.Menyalur maklumat yang telus kepada masyarakat,bukan sekadar memilih haluan dan memburukkan haluan yang lain.Atas dasar inilah,kita dapat lihat bagaimana pilihanraya umum yang lalu,parti Barisan Nasional jatuh terlentang,tersungkur atas kesalahan sendiri,terlalu mengagung dan menjadikan media massa sebagai senjata utama,hinggakan terlupa bahawa teknologi sudah lama memainkan peranan dalam melumpuhkan pergerakan lawan.Anak-anak muda lebih gemar menjadikan berita-berita di internet sebagai rujukan utama.Kuasa anak muda bergelombang pada pilihanraya yang lalu.Menunjukkan tanda protes kepada kerajaan atas lakonan politik yang begitu muak dan memualkan.

Setiap kali ana melawat ke sekolah,bertemu guru-guru yang pernah mengajar ana dahulu,topik perbualan kami lebih menjurus kepada isu semasa dan putaran politik Malaysia.Benar,seronok jika dapat berbual dengan para pendidik yang memberi pandangan dan kadangkala terselit perdebatan,bukan untuk menentukan siapa benar atau salah,kerana akhirnya kami sedar bahawa itulah realiti kini.

“Baguslah kau,aku jarang dapat berbual dengan kawan-kawan tentang hal politik,tapi tak sangka kau pun minat juga,”ujar ana pada seorang rakan selepas kami bertemu semula,sesi menziarah guru di sekolah.

Pantang ada kelapangan waktu cuti semester,ana akan mengajak rakan-rakan menziarah guru-guru di sekolah,kerana ana rasa ukhwah kami bukan sekadar guru dan anak murid,tetapi seperti hubungan seorang anak dengan ibu dan ayah,sentiasa memanjangkan usia ukhwah ini hingga ke akhir hayat,insyAllah.

“Itulah,aku pun tak sangka,sebab kawan-kawan aku pun tak minat cerita hal politik. Kalau kau nak,boleh jumpa ayah aku,lagi best kalau dapat berbual dengan dia. Ayah aku selalu cerita hal-hal macam ni kat aku,” jawab kawan ana pula.

POLITIK DAN HIDUP ITU SIMBIOSIS

Salah satu juzuk dalam kehidupan kita adalah politik.Tanpanya maka tidak wujud kehidupan berorganisasi dan sebagainya.Justeru,ana agak kecewa apabila kebanyakan masyarakat tidak mahu mengambil tahu mengenai hal politik ini.Sikap AKU TIDAK PEDULISME dan ADA AKU KISAHME adalah suatu penyakit atau barah yang mula hinggap di dalam diri masyarakat kini.

Ana tidak mahu menuding jari pada sesiapa kerana puncanya juga adalah dari ahli politik yang menyelewang niat mereka dari membela nasib rakyat.Mementingkan nasib kroni dan periuk nasi sendiri,menyebabkan kebanyakan masyarakat cukup kecewa dengan sikap pemimpin sebegini.

Anak muda,dengarkan ini!

Anda mahu hidup bersenang-lenang,keselamatan terjamin,kesihatan terjaga dan sebagainya namun anda sendiri menidakkan rasa mahu mengambil peduli tentang hal politik.Kemahuan dan kehendak anda itu lahirnya dari ehwal politik,justeru malulah pada diri kerana anda ibarat melukut di tepi gantang!

Malahan ana juga begitu kecewa pada wajah politik yang dicemari dengan ahli yang begitu taksub dengan parti hingga tidak sedar diri saling memfitnah.

Bersikap matanglah dalam berpolitik!

Kata-kata keji,buruk,fitnah,umpatan adakah itu yang diajar oleh misi dan objektif parti kepimpinan anda?Jika benar,pemimpin parti melakukan sebegitu,perlukah kita turut mengikut kelakuan mereka yang buruk?Bila melihat laman haluan kiri dan kanan,ana sering melihat komen yang ditulis.Hampir 90% mengutuk dan menulis dengan kata-kata keji dan kotor, di mana kewibawaan dan kematangan kita dalam berpolitik ketika itu?

Ingat,kata-kata yang ditulis itu menzahirkan keperibadian anda sebenarnya.

Ana mohon,ayuh kita menjadi matang dalam pemikiran dan perasaan!

ISU KETUANAN : HAK ALLAH ATAU HAK KITA?

Lewat masa kini,suara-suara yang berkumandang memainkan kembali mengenai isu ketuanan,isu kenaikan harga barang dan sebagainya.Ketuanan melayu, itu yang diperjuangkan.

Bangsa Melayu,sibuk memperjuangkan hak sendiri,kerana ini tanah air mereka, hingga tidak memikir hati dan jiwa bangsa lain.

“Tanah air ini,milik bangsa kita,perlu kita perjuangkan!,” ucap seorang pemimpin parti perjuangan bangsa,berapi-api pidatonya pada persidangan antarabangsa.Terlupa akan sesuatu bahawa tanah ini,bumi yang dipijak ini adalah milik Allah,hak Allah. Kalian sibuk memperjuangkan hak bangsa,tetapi di mana perjuangan untuk hak Allah??

Logiknya,ana fikir,jika asas perjuangan sesebuah parti itu atas nama bangsa,maka tidak RELEVAN untuk diguna pakai lagi.Malaysia punya masyarakat yang berbilang kaum dan bangsa,jika semua parti mahu memperjuangkan nasib bangsa,hingga kiamat pun tidak akan habis perjuangan itu. Tetapi jika asas perjuangan adalah nama KETUANAN IMAN DAN ISLAM,itu adalah sepatutnya. Kita mahu hidup sejahtera,aman dan selesa,semua itu ada pada ISLAM.

Fikrah kita sama,kiblat kita sama,hanya kerana nafsu dan ego yang membezakan corak perjuangan ini.Justeru,tidak salah untuk kita saling meletak ego dan nafsu,kembali kepada perjuangan IMAN dan ISLAM.

Wahai jiwa yang buta sejarah!

Lihat sirah Rasulullah s.a.w, bagaimana Negara Madinah yang dipimpin oleh baginda hidup sejahtera,hidup berbilang kabilah dan bangsa,namun bagaimana Rasulullah boleh memimpin dengan begitu baik sekali,politiknya sejahtera.

Di Madinah,ada sahaja yang bukan beragama Islam,tetapi mereka boleh menerima dan hidup sejahtera.Pada masa itu,adakah para sahabat berpolitik atas nama perjuangan kabilah atau bangsa? Jawapannya TIDAK!

Para sahabat dan orang Islam amnya,memperjuangkan kalimah Allah,menjadikan IMAN sebagai ketuanan diri.

AJARKAN MEREKA TENTANG POLITIK BERWAJAH ISLAM

Jika anak-anak yang masih muda belia berbicara tentang politik,mungkin terkejut ibu bapa,menjadi panik.Ibarat si anak sudha melakukan khilaf paling besar dalam diri mereka,lantas dicuci minda anak supaya tidak berfikiran seperti itu.

Ini kesalahan paling fatal pernah ana lihat!

Ajarkan anak tentang politik yang berwajah Islam, bagaimana?

Didik mereka menjadi anak yang berAMANAH,

Didik mereka menjadi anak yang berPERIBADI AL-QURAN DAN SUNNAH

Didik mereka menjadi anak yang MENEPATI MASA

Didik mereka cara menjadi pemimpin yang ADIL

Itu adalah tanggungjawab ibu bapa,bukan sekadar cukup pakai,makan dan tempat tingaal mereka,tetapi asas kehidupan berpolitik inilah yang sering ibu bapa terlepas pandang.

Apabila sudah terdidik dengan peribadi sebegini,insyAllah mereka akan lebih berfikiran matang, menentukan hak dan batil.Ini yang kita mahukan,bukan sekadar melihat anak muda kita leka dengan hiburan yang bisa meroboh jiwa dan iman mereka.

PENUTUP

Ana mohon kemaafan andai entri ini menyebabkan ramai yang marah,terhina atau rasa bermacam-macam,kerana ini hanyalah pendapat dari seorang anak muda yang masih mentah dalam kehidupan.

Mana yang elok,jadikan pengajaran,mana yang salah jadikan pedoman.

Tegurlah jika diri ini salah,kerna ego itu di didik dengan siraman nasihat.

Marilah kita kembali kepada perjuangan hidup yang sebenar.Perjuangkan ISLAM,maka nasib BANGSA juga turut terbela,insyAllah..

Wallahua’alam bisssawab~

Ini comment kpd artikel sahabat saya ni:

10 comments:
N said...

ana setuju dengan enti,

Kata-kata keji,buruk,fitnah,umpatan adakah itu yang diajar oleh misi dan objektif parti kepimpinan anda?Jika benar,pemimpin parti melakukan sebegitu,perlukah kita turut mengikut kelakuan mereka yang buruk?Bila melihat laman haluan kiri dan kanan,ana sering melihat komen yang ditulis.Hampir 90% mengutuk dan menulis dengan kata-kata keji dan kotor, di mana kewibawaan dan kematangan kita dalam berpolitik ketika itu?

sebenarnya, arus media masa dah banyak bercelaru sehingga kita terbiasa dengan kehidupan yang bercelaru sedangkan kita patut menjadikan Al Quran sebagai landasan utama :)

SuhaNa said...

to N :

Penyelewangan tanggungjawab media massa,terlalu obses untuk menjaga periuk nasi sendiri hingga penyelwengan maklumat menjadikan mereka tidak berAMANAH dalam tanggungjawab..

Syukran kathiran kerana sudi membaca buah fikiran ana yang serba kekurangan ini =)

membaca entri anda mendedahkan lagi kelemahan saya. terima kasih atas entri bermakna. :)

SuhaNa said...

to Sepi tanpa mimpi :

Setiap manusia ada kelemahan,ana juga punya kelemahan,jadi tidak salah untuk saling tegur dan menasihat demi pengislahan diri =)

zikrie said...

Assalamualaikum wbt.

penulisan yang baik suhana..:)

Jika disebut POLITIK!! terbayang segala mcm simbol2 yang dipertandingkan..

segala mcm simbol itu bukanlah menjadi keutamaan bagi sy, yang paling penting ialah dasar perjuangan berhaluankan landasan Islam..

Setiap manusia melakukan kesalahan, apa yang paling penting ialah berubah selepas melakukan kesalahan dan bukan kekal di tahap lama.. :)

Pilihlah pemimpin yang baik!! dan janganlah biarkan mereka yang jahil memilih untuk memimpin.. :)

SuhaNa said...

to zikrie :

Wa'alaikumsalam warahmatullah wabarakatuh akhi..

Benar,jangan terlalu taksub,kembali kepada al-quran dan sunnah

Sabda Nabi Muhammad SAW: “Sekalipun jika memerintah kamu seorang hamba habsyi, jika dia memimpin kamu dengan Kitab Allah, maka dengar dan taatlah (Riwayat Muslim)”.

qamarguyz said...

salam ziarah..
sebagai student p0litik, ana makin nampak mana baik buruknya..asalnya setiap pemain politik semuanya memperjuangkan kepentingan yG sama, cuma keutamaan yG berbeza..

m0ga anak muda kini lebih cerdik dalam menilai..pilihlah yG buruk daripada kalangan yG lebih buruk!

nyway tahniah atas penulisan yG bagus, pandangan yG bernas berani =)

SuhaNa said...

to qamarguyz :

Alhamdulillah,enta mempunyai ilmu mengenai politik,ana sekadar meluah pendapat walau ana bukan dalam bidang ini.

Benar,pilihlah yang buruk di antara paling buruk,pilihan itu di tangan kita,berusaha untuk mencari yang terbaik dan berserah kepada Allah atas usaha yang dilakukan.

Syukran kathiran akhi atas ziarah.InsyAllah mengenai entri Aksara pencorak hidupku itu, ana izinkan untuk di siar di blog enta.Moga Allah redha,dan diberi manfaat bersama.

Wallahua'alam~

SoutulMujahid said...

politik kufur yg mewarnai dunia kita hari ini menyebabkan ramai yg beranggapan politik itu adalah kotor dan busuk. lantas, ada pula yg menolak politik. walhal, politik kufur dan politik Islam itu bagaikan langit dengan bumi

demokrasi juga lahir daripada politik kufur, di mana demokrasi meletakkan manusia sbg 'tuhan' dlm parlimen, di mana manusia diangkat sbg penggubal undang2.

SuhaNa said...

to SoutulMujahid :

Wajah politik yang sangat berbeza,terpulang pada orang yang menceburi untuk mewarnainya bagaimana.

Syukran atas komen, insyAllah diihargai =)

Hakmilik saudari Suhana Samsudin.
http://ayam-jihad.blogspot.com/2010/12/politik-bangsa-atau-agama.html

POLITIK & KITA


BismillahirRahmannirRahim..

Apabila melihat fenomena politik sekarang, selalu diri ini teringatkan Rasulullah s.a.w..

Tatkala kotak fikiran memikirkan perkara ini, hati menjadi sayu.. akal menjadi sesak. Perasaan kagum terhadap Rasulullah menekan-nekan jiwa ini… wajahku tertunduk & hati teresak-esak. Rasa sedih yang teramat sangat hingga menyatakan “Ya Rasulullah…kenapa tinggalkan kami?”

Mungkin post ini dianggap sensitive kerana saya ingin menyentuh tentang POLITIK. Tapi bagi saya, ia tidak mempunyai masalah untuk saya ketengahkan apa yang saya rasa. Lagipun bukanlah niat saya untuk menghentam mana2 pihak. Cuma saya ingin membawa remaja2 semua supaya ambil & guna sifat ‘kepekaan’ yang ada dalam diri kawan2, yang kawan2 tak gunakan langsung untuk memahami situasi negara & dunia sekarang. Post ini dinukilkan hasil daripada akal seorang remaja yang masih mentah tentang ragam dunia hari ini.

Bila seorang remaja yang sah didaftarkan sebagai seorang pelajar & mahasiswa, secara automatic hak untuk berpolitik adalah terbatas. Antara hak-hak tersebut ialah melibatkan diri dalam parti politik. Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti & Kolej Universiti 1971 yang berbunyi:

15(5) Tiada seorang pun pelajar Universiti dan Tiada pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar Universiti yang ditubuhkan oleh, dibawah atau mengikut Perlembagaannya, boleh menyatakan atau melakukan apa-apa jua yang boleh semunasabahnya ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan kepada atau simpati dengan atau bangkangan terhadap mana-mana parti politik sama ada di dalam atau di luar Malaysia.

Jadi kawan2, apabila kita semua sudah terikat dengan perlembagaan ini, tidak bermakna kita tidak perlu ambil tahu tentang pemerintahan di negara kita. Untuk ambil tahu, itu bukan satu kesalahan tapi untuk terlibat dalam parti politik itu salah (menurut undang2 Malaysia).

Mengapa saya katakan di sini kita perlu ambil tahu? Supaya kita akan cukup ilmu dan memahami kelebihan & kekurangan tampuk pemerintahan kita sebelum tiba giliran kita pula untuk menerajui negara ini. Bukankah salah satu tujuan kita dihidupkan di muka bumi ini adalah sebagai khalifah… khalifah itu perlukan ilmu supaya dia mampu melaksanakan tugasnya bertepatan dengan kehendak Allah.

Saya ingin memetik kata-kata Professor Doktor Yusuf Qardhawi, sarjana pemikir tersohor, "Apabila kita hendak melihat wajah negara pada masa hadapan,lihatlah generasi mudanya pada hari ini, sekiranya golongan muda pada hari ini adalah daripada kalangan yang berakhlak dan berhemah tinggi, tentunya negara kita pada masa hadapan menjadi sebuah negara yang aman makmur "بَلْدَةٌُطَيِّبَةٌوَرَبٌّ غَفُوْرٌ", tetapi jika keadaan adalah sebaliknya, maka bersedialah untuk berhadapan dengan kemungkinan buruk yang akan berlaku." - Artikel iluvislam.com

Siapakah generasi muda itu? Atuk nenek kitakah? Ibubapa kitakah? Jadi siapa?

Ternyata itu KITA bukan?

Agak2 kenapa ye ramai remaja sekarang tidak berminat tentang politik? Dulu saya memang tidak minat politik sebab bagi saya politik itu kotor.. tapi sejak umur meningkat belia, saya mula terfikirkan bidang ini. Ada seorang sahabat menyedarkan saya. Politik itu tidak kotor. Yang kotor itu adalah orang2 yang terlibat dalam politik itu.

Terdetik dalam hati saya, ye.. betul cakap dia. Politik itu tidak kotor. Rasulullah sendiri terlibat dalam politik. Kalau tak, mana mungkin baginda boleh jadi seorang pemerintah di sebuah negara bernama Madinah. Mana mungkin Rasulullah boleh memerintah rakyat yang berbilang kaum, suku & agama. Mana mungkin Rasulullah boleh mengikat hati2 semua rakyat untuk menjadi 1 ummah.

Kerana itu saya sangat mengagumi seorang pemimpin yang bernama Muhammad bin Abdullah.

Rasulullah sangat menyayangi setiap umatnya.

Rasulullah mendidik ummatnya dengan memantapkan pembangunan rohani dan bukan pembangunan material semata.

Rasulullah sangat menghormati orang bukan Islam(kisah baginda dgn pengemis Yahudi).

Rasulullah tidak takut berperang & mengajak ummatnya apabila maruah Islam dipijak-pijak.

Rasulullah sangat menjaga pergaulan rakyatnya antara lelaki & perempuan.

Rasulullah sangat selesa hidup miskin dan bersederhana.

Rasulullah tidak memisahkan urusan negaranya dengan agama.

Rasulullah sentiasa solat berjemaah di masjid bersama umatnya dan mengimamkannya.

Lihat, betapa hebatnya sikap seorang pemimpin ini sehinggakan akhirnya baginda dapat membentuk sebuah negara yang mantap lagi dikagumi oleh negara lain pada ketika itu.

Jadi adakah kita sudah berpuas hati dengan kemajuan di negara kita sekarang? Untuk memilih pemimpin yang terbaik ada dalam tangan kita. Untuk mendapat pemimpin yang jahat juga dari tangan kita. Jadi timbalah ilmu politik. Tak salah. Jika kita niat untuk memakmurkan muka bumi Allah ini sebaiknya. Jika kita tak nak menghalalkan yang haram (RASUAH, GEJALA SOSIAL, BUANG ANAK, ARAK, dll).. Pilihlah dengan tepat, dengan ilmu. Jika anda salah memilih, anda akan bersama-sama pemimpin tersebut untuk terjun ke dalam neraka. Nau’zubilahminzalik…

Klik ini;

http://rubbertapperz.blogspot.com/2011/02/pemimpin-islam.html