Saturday, December 26, 2009

Di mana adab kita di Masjid?


Sekeping hadith ini sya ambil dari sebuah buku btajuk ‘Penenang Jiwa’ terjemahan kitab MUKASHAFAH AL QULUB oleh Imam AL-Ghazali.

Rasulullah bersabda:
“Akan tiba di akhir zaman di mana umat Islam akan datang ke masjid, mereka membincangkan hal dunia. Jangan kau ikuti mereka. Allah tidak memerlukan mereka.”

Adakah ini perkara yg luar biasa bgi kita? Hm, kita sendiri yg tau keadaan sbnarnya, bukan? Sebenarnya perkara ini perkara yg biasa kita lihat apabila brada di masjid.

Pernah beberapa kali apabila sya di masjid khususnya bila ada majlis2 ceramah agama (di kampus sya), situasi ini sering sya lihat. Di mana apabila penceramah @ ustaz berceramah di depan, beberapa orang yg duduk di sebelah sya tidak mberikan tumpuan malah mereka berborak sesama sendiri. Suara yg jelas & kuat ditambah dgn gelak tawa mereka mbuatkan sya & bbrapa org bdekatan yg lain dpt mndgar isi perbualan mreka. Sya rasa terganggu & tidak dpt focus akn ceramah yg disampaikan.

Di waktu yg lain pula, apabila di masjid utk tujuan ceramah agama, sya duduk di ruangan masjid di luar. Sya tidak duduk di dalam kerana ‘uzur’. Jdi sya duduk bsama2 saudari2 yg uzur yg lain. Ketika sya sdg mndengar ceramah trsebut, sya terdengar perbualan 1 group di belakang sya. Skali lg sya tdk dpt focus kpd cramah yg diberi. Suara mereka yg jelas mbuatkan sya dpt mnangkap isi pbualan mreka. Astagfirullah al’azim…mereka rupanya boleh dikatakan sdg mengumpat. Mereka sdg mnceritakan tntg keburukan seseorg. Jelas nada suara mereka mnunjukkn tanda tdk puas hati & marah. Kesian sya rasakan terhadap org yg diumpat itu lbh2 lg apbila dirinya diumpat di masjid. Adakah mreka tdk sedar yg mrka sdg brada di rumah Allah? Sya ingin beralih ke tempat lain tp keadaan yg sesak dipenuhi oleh beratus2 student di masjid itu mbuatkan sya mbatalkan shj niat sya.

Ada rasa niat di hati utk menegur meraka tp sya x brani. Inilah silap sya, sya tau prkra itu salah tp sya takut akn reaksi mreka nanti. Marah ke @ terasa ke meraka nanti. Sya masih lg tidak kuat utk mlakukan sunah yg disuruh olh Rasulullah iaitu Amar ma’ruf Nahi munkar itu.

Dan di ketika yg lain pula, sya melihat gelagat student2 yg sronok bergambar dgn mgunakan handphone mereka di masjid ketika ceramah. Taulah kan gaya yg biasa bila mnangkap gambar mgunakan hp. Posisi biasa kamera di letakkan tinggi di atas & kepala meraka m’lentok2.. persis model. Seronok mereka bsama2 rakan mgambil gambar. Bila dah ‘snap’ berebut2 mereka dgn hp yg 1 tu nak tngok gambar yg ditangkap. Kali ini sya hanya mampu menggelengkan kpala shja dri jauh.

Adakah situasi begini yg spatutnya berlaku di masjid? Tidakkah mereka sedar akn hal ini? Adakah mereka lupa yg mereka sdg brada di mana? Hm, sya harap sgt utk tdk melihat situasi2 bgini lg. Itu lah, disaat sya mlihat hadith ini, sy teringat situasi2 tersebut. Jdi ingin sya kongsikannya buat teman2. Harap kita smua tidak mlakukan prkara yg sama. Sya tau sya pun bukan s’org yg perfect apatah lgi solehah tp klau kita nak tunggu smpai kita jd mulia baru nak menegur org alamatnya xkan lahirlah sbuah masyarakat yg saling berpesan2 akn kebenaran. Sya juga memerlukan nasihat drpd org lain utk mperbaiki diri.

Bukan niat sya utk mburuk2 kan sesiapa tp ikhlas niat di hati sya utk berkongsi sesuatu yg bermanfaat agr kita dpt mnilai yg mana sptutnya kita perlu buat & yg mana tidak. Wassalam…

No comments:

Post a Comment